dimarts, 17 de setembre del 2013

El meu viacrucis particular amb Hisenda I

Una de les facetes més frustants a l'hora de muntar una empresa és haver de batallar amb la burocràcia i amb Hisenda en particular. No són només les hores dedicades a interpretar llei rere llei a veure quins detalls se t'havien passat per alt, sinó tots aquests protocols il·lògics i enervants, els formularis críptics i els funcionaris setciències que més que ajudar-te sembla que disfrutin quan després d'una hora d'espera et comuniquen que sí, que per aquell formulari encara et cal una altra fotocòpia. A la delegació del carrer Josep Pla ja em coneixen, igual que a la seu del districte, però del tema llicències d'obertura en parlaré un altre dia quan s'acosti el gran moment... De moment em centraré en tot allò que cal per muntar una empresa.

Informar-se

Abans de posar-se a omplir papers, el primer és informar-se de quin tipus d'empresa volem, ja que això ens marcarà coses com el règim de l'IVA i de l'IRPF i el tipus de tràmits. En el nostre cas serem una societat civil privada amb un soci capitalista i un de treballador i és tenint al cap això que explicaré la resta de tràmits.

Per informar-se, a mi m'han anat molt bé els cursos de Barcelona Activa sobre fiscalitat i figures jurídiques. Amb aquest primer contacte ja pots afrontar amb coneixement de causa una recerca a internet sobre el tema. Moltes hores després arribes a la conclusió de que la teva empresa funcionarà en règim de recàrrec d'equivalència (IVA), que és obligatori, i en règim objectiu o de mòduls (IRPF), al qual renunciem durant tres anys a favor del règim directe simplificat. D'internet també n'obtenim el nostre epígraf (IAE). També és interessant el telèfon d'Hisenda (901 33 55 33), però només per a preguntes molt i molt concretes i si estem preparats a que ens tractin amb condescendència.

L'acord de voluntats, els estatuts o com carai es digui

Em refereixo al contracte que signes amb l'altre soci on es detalla, entre altres, el capital, el porcentatge de participació a l'empresa i com d'administrarà aquesta. Compte perquè, si es posa que els socis actuaran de forma mancomunada, es requerirà la presència física de tots dos socis tant a l'hora de presentar el 036 com a l'hora de demanar el certificat digital. El més pràctic, doncs, és designar un representant (es pot fer amb un document apart).

El 036 i el 037

És el primer model que cal omplir. Dues vegades: amb la primera et donaran un NIF provisional i amb la segona, el definitiu. A més del 036 de l'empresa, caldrà omplir un 037 per cada soci, tant si és treballador o no. La diferència entre els dos models, per si us interessa, és que el 036 és per a persones jurídiques i el 037 per a persones físiques. Tot i així, pot haver-hi casos en els que una persona física necessiti el 036, per exemple si s'ha de donar d'alta al cens d'Operadors Intracomunitaris. Resumint, el 036 és més complet que l'altre, té més opcions.

Com presentar-los

Es pot fer o bé telemàticament o bé físicament... excepte en el cas del 036 per obtenir el NIF provisonal. Bàsicament perquè per fer-ho telemàticament primer necessites obtenir el certificat digital de l'empresa, i per fer això necessites un NIF. No us oblideu les fotocòpies dels carnets de tots els socis i una còpia del contracte.

Com omplir el 036

A la pàgina 1, marquem la 110 i la 111, i omplim la part de baix (Lugar, fecha y firma).

A la 2B, apuntem el nom de l'empresa. Ara, compte amb les dates: la del B8 és la del contracte que he explicat abans. La del B9 és la data del dia en que es presenta el 036. La del B10, jo la vaig deixar buida. Omplim la part del domicili fiscal, etc. i anem a la part de baix. ¿Tiene personalidad jurídica? Doncs bé, no em feu dir per què però aquí marquem NO. I acte seguit marquem la 70, perquè resulta que nosaltres també estem emmarcats al règim d'atribució de rendes. Lo dels establecimientos permanentes ho ignorem ja que fa referència a la gent estrangera.

A l'apartat 4 toca posar l'epígraf (la 403 la trobareu a les instruccions del model). Posem la info del local.

Saltem al 6: marquem sí a la 500 i no a la 501. Ara bé el merder: pel que vaig estar llegint, si encara no tens previst començar l'activitat, això ho pots deixar en blanc i així no cal que comencis a pagar a la seguretat social. Clar que a les instruccions també diu que s'entén que es comença l'activitat no en el moment que comencis a generar ingressos, sinó en el moment de començar a pagar. Total, que com que no ho teníem clar vam marcar la 504 amb data del dia de presentació del model i llestos. Això vol dir que tens un més per apuntar-te a la Seguretat Social i pagar autònoms. Chachi.

Seguim. A l'apartat 6C ens donem d'alta del règim especial del recàrrec d'equivalència i en el D apuntem al Registre d'Operadors Intracomunitaris (que ens permetrar comprar i vendre per Europa).

Ara estem a l'apartat 7. Marquem  el 601 i el 609, i no ens oblidem de renunciar a mòduls mitjançant el 605.

Ara bé un apartat una mica punyetero, el 9. En principi l'hauríem d'ignorar... però resulta que en el moment en que paguem un lloguer haurem de retenir-li l'IRPF a l'arrendador. Doncs bé, toca marcar la 702... però compte amb la data. Si resulta que ens trobem en període de carència, no podrem omplir el formulari corresponent (crec que és el 115) i haurem de pagar a hisenda uns diners que no han sortit d'enlloc. Així que aquí o posem la data efectiva en la que comencem a pagar lloguer o bé o deixem en blanc i ja ens donarem d'alta quan toqui.

L'últim apartat a omplir és el 12: omplim la info de cada soci (renunciant a Estimació objetiva) i llestos.

El 037

El mateix dia que es fa això hem de presentar els 037, cada soci el seu. Segons ens van dir a hisenda, l'únic que hem de marcar és la 111 i després anar a l'apartat de l'IRPF i omplir-lo. I ja està.

El model 600

Ara toca registrar el contracte privat i, en cas que toqués, pagar un impost de transmisions de la Generalitat. Bàsicament, el que cal és dur el contracte (+ fotocòpia), al carrer Fontanella, 6 (Agència Tributària de la Generalitat). Allà una noia et dirà com omplir-lo i una altra te'l registrarà. Ara tindrem un contracte amb unes enganxines, aquest és el que hem de fotocopiar i dur a partir d'ara a Hisenda.

No ens oblidem del certificat!

Com que ja hem validat el contracte, ja podem demanar el certificat digital de l'empresa. Ho fem, i aprofitarem que encara hem de tornar a Hisenda un cop més perquè verifiquin qui som.

Aconseguir el NIF definitiu

Aquest pas el podem fer des de casa, però com que hem de presentar altres papers (contracte registrat), és més pràctic fer-ho físicament. Cal, com he dit, el contracte original registrat i una fotocòpia d'aquest. Compte, perquè per demanar el certificat digital cal una altra fotocòpia del contracte registrat. També ens cal, como no, un altre 036. Marquem, a Modificación, la 120 i ja.

I el NIF-IVA o NIF intracomunitari, què?

Se suposa que en el moment en que t'apuntes al Registre d'Operadors Intracomunitaris ja se t'assigna un NIF-IVA, que no és altre que ES + el NIF de l'empresa. Peeeerò resulta que poden arribar a trigar un més per fer l'alta efectiva. Per comprovar-ho hi ha aquesta pàgina: https://aeat.es/viescoes.html